lördag 25 augusti 2012

MixMegapols Grabbplan 2010 till Toronto

2010-12-02-2010-12-07 Jag vann en resa med Mixmegapols Grabbplan 2010 med destination Toronto. Emilia min dotter hade nominerat mig på Mixmegapols hemsida och nu hade jag vunnit denna drömresa.
 Vi skulle samlas på Arlanda där flyget skulle ta oss till Frankfurt och vidare till Toronto. Det hela började med att Malmö gänget samlades på Sturup där vi skulle flyga upp till Arlanda. Dock ville vädret inte riktigt som vi ville och vårt plan ställdes in och vi var tvungna att hyra en bil och köra hela vägen upp till Arlanda, Patrik från MixMegapol vår egen reseledare gjorde en enorm insats då han körde hela vägen upp. Väl på plats träffades alla grabbarna som skulle med på planet, vi fick också träffa Adam Alsing och Håkan Loob som skulle med och hålla rätt på oss.
Det var ingen bra resa vad gäller flygplan och deras tidtabeller, planet till Frankfurt var försenat och när vi väl kom till dit var vi tvungna att springa till Torontoplanet som hade inväntat oss i nästan 1 timme.
Efter ca 8 timmars flygresa landade vi i Toronto och tog oss genom en otrolig trafik med buss in till centrum där vårt fyrstjärniga Sheraton Center hotell ligger mitt i Torontos nöjesdistrikt. Vi checkade in och duschade av oss det värsta resdammet och samlades sedan nere i lobbyn, vi gick ut i Toronto kvällen för att se Adam stå och krama en lysande isbjörn och sedan gå in på en grillrestaurang där vi blev serverade en fyra rätters meny och naturligtvis en hel del öl och Bananajacks, bananlikör och Jack Daniels.
Nästa dag inleddes med en rejäl frukost med både bacon, äggröra, omelett och pankakor med lönnsirap. Sedan var det dags att samlas för lite info från sponsorerna, Malmös egen Patrik inledde med en rytmisk övning med bl.a. en tom tomkartong……
Vi delades upp i olika lag och så skulle ut och hitta lite olika sevärdheter och byggnader med Supersavertravel, med fina priser i potten. Bridgestone Fick oss att jaga runt efter fräcka bilar som hade Bridegstonedäck, bästa bilderna skulle få fina priser. Jag plåtade en stor lastbil och därmed satt jag nivån på bilarna, blev tvåa i denna tävling med min bild. Ettan var ngt med ett däck och någon tjej på Hooters. Eftermiddagen gick i ishockeyns tecken först drog vi iväg till Hockeyns Hall of Fame med massor av kul saker om ishockey, gamla skridskor, tröjor, klubbor och en hel del medaljer och statistik. När alla var mätta på hockey gick vi vidare till Wayne Gretzkys Bar där vi åt en god hamburgertalrik och drack lite öl…. Håkan Loob berättade lite om sin NHL karriär om hur det känns att vara den enda svensk hittills som gjort 50 mål på en säsong.  När vi ätit klart kom Waynes pappa dit och berättade lite om sin son och alla skulle ha autografer av honom. Nu var det äntligen dags för en promenad till Air Cananda arena där vi skulle se Toronto Maple Leafs möta Boston Bruins. Det är en klart imponerande arena som var fullsatt med ca 19000personer. En ganska kul match med en hel del bra spel, mathen slutade oavgjort och Toronto vann på straffar. Under hela mathen i vår egen loge stod en kille och serverade öl och annan flytande dryck till oss, tydligen satte vi ngt. rekord med antal druckna öl under en match. I logen serverades det också pizza, och bulle med kyckling eller kebabkött och små kakor. Matchen tog slut och vi gick tillbaka till Waynes bar och drack ytterligare ett antal öl. Någon kom och sa att nu ska vi åka och vi var väl 5-6 st. som hakade på och åkte taxi till en klubb som var Torontos mesta inneställe, vi knallade förbi i kön och kom in till en soffa där Adam och Håkan satt med 2 andra killar som visade sig vara Jonas Höglund och Thomas Rhodin, nu blev det en hel del Redbull vodka som Håkan var expert på att blanda, det dansades en hel del och bra musik var det också. Vi var väl hemma ca 03,30 på hotellet.
Klockan 7 ringde klockan och det var tid för frukost. När frukosten var klar hoppade vi på 2 st. bussar som skulle ta oss till Niagara fallen. Bussresan började bra då vår busschaufför hittade en lycktstolpe som han vill ha med sig på resan. Vi åkte till en vingård där de producerade IceWein, vinet skördas och pressas endast då det är mellan -8 och -10 grader ute för att få sin speciella karaktär. När druvorna pressas så får man ca 1 droppe saft per druva gemfört med ca 8ggr mer vid vanligt vin. Vinet är väldigt sött och med ganska hög alkoholhalt. När provsmakningen var klar visades vi runt på vingården och sedan bar det vidare mot Niagarafallen och en lunchbuffe ca 160 m upp i  Skylon Tower

som är en restaurang och utsiktspunkt. Utsikten var enorm och man kunde
se ner på både Hästskofallet

och Amerikanskafallet
på andra sidan Niagarafloden kunde man se USA.
Det blev massor med god mat och för att inte tala om mängden öl, som vi saknat på den ca 12 mil långa bussresan.

Hissen ner som går på utsidan av ena benet på tornet och sen in i bussen för att åka ännu närmre fallen, ut ur bussen och så var det tid för ett gruppfoto framför fallet. Vi skulle in bakom vattenfallet och titta och åkte hiss ner en bit berget där vi fick fina gula regncaper som kunde vara bra att ha då det stänker en hel del från vattnet. Väl ute på avsatsen nästan ända nere i botten på fallet var det ett konstant dån, det kändes som om marken skakade utav de enorma vattenmängderna minst ca 2000 kubikmeter vatten per sekund.

När alla var nöjda och glada var det en busstur tillbaka till hotellet igen och en dusch, sen samlades vi igen och drack öl och minglade runt en stund för att sedan ge oss av mot nya höjder. Det skulle bli ca 352 m upp i luften i CN Tower som är världens näst högsta byggnad som totalt är ca 553 m hög, även här gick hissen utanför så att man kunde se hur stora Toronto blev mindre och mindre. Utsikten var häftig och man kunde se ner på hela Toronto då hela restaurangen snurrar runt. Det finns också ett glas golv som man kan gå på och då ser man marken ca 342 m under fötterna, kändes häftigt att stå där. Utsikten var bättre än maten men vad gör väl det när det fanns god öl och många goda och glada grabbar som sällskap. De flesta av oss började nu bli lite slitna och togs sig tillbaka till hotellet vi andra fortsatte vidare till nya spännande ställen….
När vi vaknade sista morgonen var det med lite vemod då ingen ville åka hem, vi checkade ut från våra rum och begav oss sedan ut på stan för att shoppa. Ut var inte rätta ordet då det går kulvertar under hela Torontos statskärna, så från hotellet kunde man gå runt hela dagen i en piketröja och besöka flera olika köpcenter och gallerior utan att gå utomhus.
Lite sugen på något gott innan bussen skulle ta oss ut till flygplatsen så det fick bli en tacostalrik med tillbehör. Flygresan över Atlanten gick och då det faktiskt gick att sova en hel del efter att ha dopat oss med några öl och gin och tonic. Planet var försenat igen och vi var tvungna att rusa genom Frankfurts flygplats för att hinna med planet till Arlanda. Väl på Arlanda så hade vårt bagage inte kommit med och vi fick fortsätta till inrikesterminalen för vidare färd till Malmö.
Hemma igen efter en helt fantastisk oförglömlig resa med massor av upplevelser och nya vänner.
Bilder från Toronto hittar du härBilder från Niagarafallen finns härBilder från ishockeyn hittar du här