lördag 25 augusti 2012

Testförare Volvo XC70 e-drive


Jag anmälde mig till att bli testförare på Volvo och fick efter några månader ett mail med frågan om jag fortfarande var intresserad av att vara med som testförare, jag svarade naturligtvis ja på den frågan. här nedan kan ni läsa lite om vad jag tyckte och tänkte om bilen.
Dag 1

Idag var det så äntligen tid att åka och hämta testbilen, jag klev in genom dörrarna på Volvo i Lund och möttes av ansvarig för Testpanelen, säljare och en tekniker. Vi gick fram till en bil som var täckt med ett grått tyg så att det bara gick att se konturerna på bilen. Det kändes spännande när vi drog bort tyget och en härlig blåmetalic bil kom fram. Jag fick en genomgång på en hel del av bilens finneser, och det var många. Enligt säljaren så får alla som köper bil hos dem en genomgång av det viktigaste, vilket är bättre än att sitta och läsa i en ca 3cm tjock manual.
Nu har jag nycklarna och ska kliva in i bilen och sätta mig, det var enkelt att justera stolen med de små reglagen som gjorde allt elektriskt dock gillade jag inte ratten för svankstödet den satt väldigt trångt till mellan armstöd och stolens högra sida. Det borde gå att göra även denna justering elektriskt.
Bilen känns stor när man sitter i den men sikten runt om är bra det går att se var bilen startar och slutar. Det är lite svårt att hålla hastigheten då det inte är mycket ljud från motorn och vindbrus som hörs, tur att det finns farthållare.
Väl hemma satte jag mig och pillade på alla knapparna och läste lite i manualen. Såg att jag kunde prata med bilen för att ringa upp någon ur min telefonbok med min telefon som är kopplad till bilen via Bluetooth eller att berätta för bilen att jag skulle köra till en speciell adress, detta var ju en bra grej då jag kunde göra allt detta utan att ta bort blicken från vägen. Det gick att ställa in det mesta i bilen utan att läsa i manualen det var ganska enkelt att navigera på skärmen och det fanns alltid räddningen längst ner i listorna ” återställ till fabriksinställningana”. Det var också bra att man kunde bara genom att öppna dörren med min nyckel ställde förarstolen in sig efter hur jag ville ha den, och när man öppnade med nyckel två så ställde stolen in sig efter det.
Dag 2
Kom ut på morgonen och satte mig i en varm skön bil utan is på rutorna eftersom jag ställt in värmaren så att det skulle vara klart när jag skulle till jobb. Känns lite dumt att man måste aktivera detta varje gång man vill ha det varmt. Det kan ju inte vara så svårt att göra det som en kalender där man matar in att man vill att det ska gå igång t.ex. måndag till fredag kl 8.00, nu måste man aktivera detta varje kväll, man kanske t.o.m. skulle kunna programmera in det i en knapp på nyckeln så att man kan rikta nyckeln mot bilen och starta värmaren genom en knapptryckning om man nu glömt aktivera.
Körde hemifrån och satte farthållaren på 100KmH och tog bort foten från gaspedalen och sen var det bara att styra i nästan 2mil, jag kom ikapp en bil och min bil saktade ner och höll sig på behörigt avstånd, den höll även avståndet till framförvarande bil när denna bromsade och gick ner till 70 lite läskigt när det hände första gången men sen känns det bra. Om jag kör ut i omkörningsfilen så ökade bilen till 100 igen.
Dag 3

Dag tre blev en tur till södern ja faktiskt så långt man kan komma med bil i Sverige, dottern och jag körde till Smygehuk och njöt av blåsten. Resan dit gick på smala krokiga vägar där bilen fick visa lite köregenskaper och väghållning, höll väl ca 70KmH genom det Skånska landskapet och bilen var en njutning att köra. Det var en hel del blinkande och pipande när man körde bl.a. när mittlinjen korsades utan att använda blinkers spaken. Lyser till i ytterspegeln varje gång en bil ska köra om en. Kan bli en hel del varningssignaler om man inte kör som man ska men det går ju att koppla bort om man vill.
Förarstolen är som en fåtölj och man sitter bra. Dottern hoppade bak i baksätet och satte igång en DVD film och tog på sig de trådlösa lurarna och så var det bara jag och min musik i framsätet hon fixade att navigera med fjärrkontrollen utan problem och satt där bak och skrattade, blev lite sugen att stanna bilen och hoppa bak. Hon gillade att även baksätena var eluppvärmda och undrade om vi inte kunde ha det i vår egen bil också.
Såg i färddatorn att bilen trots sin storlek bara drog 0,68 liter per mil vilket jag tycker är helt ok.
Dag 4

Lördag och fjärde dagen med XC 70, det blev en utflykt till Österlen med ett stopp på bl.a. Chrisitnehofs slott. Det blev en runda på nästan 25 mil totalt och Emilia satt i baksätet och tittade på film, lite trist att hon satt och skrattade och inte pratade med Helen och mig men det gäller ju att utnyttja tillfället med att se film i bilen. Emilia gillade inte de trådlösa lurarna som tillhörde skärmarna då det inte var bra ljud i dem enligt henne, hon satt i sina egna lurar i uttaget i nackstödet istället.
Ställde in GPS:en mest för att se om den kunde hitta, på några ställen var jag ute och körde i geografin. GPS:en har inte de senaste kartorna inmatade, hur gör man för att uppdatera kartorna? Måste man göra det på verkstad eller kan man göra det själv.
Det känns skönt att sitta i förarstolen, jag sitter bra i den dock är den lite hal så att jag glider framåt i sitsen men så är det i med skinnklädda stolar. Helen ställde in passagerarstolen och satt sedan där med ett leende och tyckte att det var bekvämt.
Vi stannade och gick en runda på stranden och när vi kom tillbaks till bilen funderade tyckte frugan att vi skulle ta av skorna för att inte smutsa ner de finna mattorna, hoppas att det finns gummimattor för jag kan tänka mig att de ljusa tygmattorna som ligger där idag kan bli riktigt smutsiga med snö, slask, salt och ibland lera.
Dag 5
Idag blev jag snällt men bestämt över flyttad till passagerarsätet för Helen min fru ville också köra. Det var en behaglig upplevelse att bara sitta bredvid och njuta av resan. Vi hamnade uppe på Skäralid på Söderåsen.
I dag var det min tur att köra. Innan färden gick upp till Söderåsen ställde jag in stolen. Det var lite svårt först men det blev bra efter lite tryckande på knapparna. Bilen kändes väldigt bekväm att sitta i. Bra översikt.

Det kändes dock lite läskigt när vi fick mötande bilar på smala vägar.
Vägen upp till Röstånga är varierande och hastigheterna skiftar hela tiden. Då var det bekvämt med farthållare. Är inte van med farthållare så det kändes lite läskigt att bilen ”ägde vägen”.
Vi har automatlåda i vår vanliga bil, så det kändes lite ovant att använda växlar.
Bra att bilen varnar när andra ska köra om. Jag har följt med på olika turer och tycker även att det är smart att inte kunna köra för nära en framförvarande bil och även att den varnar när backning sker. För min del så är det mycket teknik att hålla reda på samtidigt som du kör och ska hålla ögat på vägen. Samtidigt är det bekvämt, men det är du som ska bestämma över bilen och inte tvärtom, som det kändes ibland. Risken är att du slappnar av för mycket och missar uppmärksamhet och hastighetsskyltar med mera.
Volvo är en bra och trygg bil. Ekonomisk så är den för dyr rent spontant, tänker först och främst på all teknik i bilen. Kan bli dyrt att laga när något går sönder.
Helheten är att det är en bekväm och trygg bil att åka omkring i!/Helen Grahn
Dag 6-8
Så var långhelgen slut och det var tid att köra fram och tillbaka till jobb igen, jag använde mig av farthållaren och med den automatiska avståndskontrollen och känner att den skulle jag vilja koppla bort ibland, den går in lite för tidigt när man kör på motorvägen det blir svårt att hänga med i trafikrytmen. Kan tänka mig att denna funktion är en riktig höjdare när man har en automatväxlad bil. då hade det bara varit att styra bilen för allt annat hade gått av sig själv.

Har varit inne i Malmö och Lund och kört lite stadskörning och både fickparkerat och parkerat i vanliga p-rutor, det är mycket smidigt med både back och fram sensor som piper i högtalarna när man kommer nära andra bilar eller stolpar. Det är inte heller några problem att kunna se ut ur bilen då man sitter lite högre upp än i vanliga bilar.
Sista dagen
Sista dagen har nu kommit, som allt roligt har också denna testvecka ett slut.
Lite sluttyckande. Det är en lite ”vass” kant på mittkonsollen då jag gillar att luta mitt ben mot denna det gjorde ont när man kört ett antal mil. En liten detalj var knappen för att stänga bakluckan, jag tyckte att den satt på fel sida. Den skulle suttit på vänstersidan istället, skulle kunna vara så att man tryckte på nyckeln igen för att stänga igen. Har aldrig tankat för så mycket pengar vid en tankning tidigare, över 900kr kändes tungt, men när jag räknade ut hur mycket diesel bilen drar så blev jag faktiskt överraskad, 6,9liter/100km är ju ganska ok för en så stor bil. Det blev ca 140mil som testförare.

Detta gör jag gärna om igen.
Slutomdömme för testen
Förarmiljö 4
Bra sikt runt om dock är mittstolpen till vänster om förarplatsen lite i vägen när man vill se trafiken i korsningar.
Sitter mycket bekvämt i ”fåtöljerna” enkelt att justera in optimal sittställning då man gör detta elektriskt, dock en klar miss att inte svankstödet också är elektriskt justerbart utan sitter mellan stol och armstöd, svårt att justera utan att klämma fingrarna. Armstödet i mittkonsollen kunde varit ca 5 cm högre för att få maximal vila för högerarmen.
Det är enkelt att använda knapparna i ratten för att ställa in radio, ringa och använda farthållaren. Det går att prata med bilen och berätta var man vill navigera och vem man vill ringa. Smidigt då man kan vara koncentrerad på körningen
Utrymme 4
Baksätet känns lite trångt för fötterna om jag ska sitta bakom mig där jag har stolen när jag kör. Men med stolen lite längre fram funkar det bra och det känns som om det är bra med luft mellan huvud och tak.
Bagageluckan är en höjdare då man kan öppna den med ”nyckeln” dock tycker jag att knappen för att stänga sitter på fel sida och varför kan man inte stänga den med ”nyckeln”. Bra lastutrymme och enkelt att fälla sätena och få det nästan helt slätt. Kofångaren sticker ut en hel del och när man ska lasta i och ur blir man lätt smutsig.
Komfort 5
Bilen är tyst trots att det sitter dubbdäck på bilen så låter det nästan inget från motorn, kan inte höra mycket vindbrus heller, kan vara en nackdel då det är lätt att kanske trycka lite extra på gaspedalen. Bilen känns stabil och följer med i svängarna som jag vill att den ska göra. Bra ljud i ljudanläggningen och i telefondelen. Dottern älskade DVD skärmarna i baksätet men klagade lite på ljudet i de trådlösa lurarna men det löste hon genom att ta sina mobillurar och tycka in i skärmen. Det var riktigt härligt att komma ut på morgonen och sätta sig i en varm bil, motor och kupévärmare var bra och sparar miljö och bil, tyckte att det var dåligt att man var tvungen att aktivera starten varje kväll, det borde man kunna göra med hjälp av en liten kalenderfunktion så att man kan ställa in den att starta varje morgon kl 8 måndag till fredag, det hade varit bra att kunna använda ”nyckeln” och starta värmaren t.ex. om man ska köra om 30 min.
Köra 5
Bra belysning som följer med när man svänger på ratten. Det kändes ibland som radarn som hindrar en från att köra för nära framförvarande fordon är lite för känslig, ”körskoleläraren” som piper när man inte blinkar vid filbyte är en bra grej om man skulle nicka till lite när man kör. Kan säga att när jag kör längre sträckor kan jag bli lite trött ibland men i denna bil var det inga problem, bra klimatanläggning gjorde nog sitt och att det fanns en sollucka vilket gjorde det ljusare inuti kupén. Gillade absolut inte att inte farthållaren inte kopplades ur när kopplingen trampades ned, blev lite läskigt när man t.ex. skulle köra av motorvägen och växlade ner och bilen fick extra fart igen när man la i en lägre växel, kändes farligt och inget jag kunde vänja mig vid.
Känsla 4
Bilen känns ganska lyxig med massor av olika finneser och tillbehör, den är stor men ändå mycket smidig att köra. Skulle dock vilja ha den med automatväxellåda då alla ”radar” funktioner kommer mer till sin rätt, e-drive var väl ingen höjdare att behöva frikoppla och lägga bilen i friläge. Det hade nog funkat bättre med en automatare där motorn stannade när man stod stilla och tryckte ned bromspedalen.
Helhet 5
En härlig bil att köra men har svårt att se att jag har nytta av all ”lyx”, gillar att bilen känns säker och att den inte drar speciellt mycket diesel. Jag körde ca 140 mil och låg på ca 6,9 liter/100km, det är ganska ok för att vara en så stor bil.
Prisvärdhet 4
En dyr bil med massor med extrautrustning som jag känner att jag inte har mycket nytta av, men jag skulle nog vilja ha allt om jag köpte en XC 70, tycker att det kändes lite snålt att det inte var 4 hjulsdrift på bilen för dessa 425 000 kronorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar